در جریان انقلاب ۱۳۵۷ و دههٔ اول پس از آن ، به دلیل مخالفت آن با نظم
سرمایه دارانهٔ پیش از انقلاب ، اقتصاد ایران دچار درون تابی ساختاری شد .
وجوه مشخصهٔ این دوره اختلال گسترده در فرایند تولید و انباشت سرمایه و
برهم خوردن مناسبات تولید سرمایه دارانه بود که این ، به نوبهٔ خود موجب
« پرولتاریا زدایی » اقتصاد شهری ، دهقانی شدن کشاورزی و افزایش شدید
فعالیت های خدماتی کوچک شد . میانگین نرخ رشد سالانه که طی سال های
۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵ برابر با ۱۳٫۲٪ بود در دورهٔ ده سالهٔ بعدی ( ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ ) به
۰٫۷۷٪ کاهش یافت . در طی همین دوره نسبت خرده بورژوازی به کل نیروی
کار شاغل ایران ، از ۳۱٫۹٪ به ۳۹٫۹٪ بسط یافت و نسبت طبقه کارگر به کل
نیروی کار شاغل کشور ، از ۴۰٫۲٪ به ۲۴٫۶٪ کاهش پیدا کرد . طبقه کارگر ایران
در این دوره به صورت مطلق نیز کوچک شده و جمعیت آن از ۳٬۵۳۵٬۰۰۰۰ نفر
به ۲٬۷۰۲٬۰۰۰ نفر کاهش یافت .
تعداد سرمایه داران از ۱۸۲ هزار نفر ( ۲٫۱٪ نیروی کار شاغل ) در سال ۱۳۵۵،
به ۳۴۱ هزار نفر ( ۳٫۱٪ نیروی کار شاغل ) در سال ۱۳۶۵ افزایش یافت . این
بسط دو ویژگی عمده داشت : نخست این که تنها شامل سرمایه داران سنتی
می شد و تعداد سرمایه داران مدرن حتی کاهش یافته بود . دوم این که این روند
با کاهشی قابل توجه در میانگین اندازهٔ بنگاه های تولیدی همراه بود . به طوری
که میانگین تعداد کارگران به ازای هر سرمایه دار از ۱۶٫۳ در سال ۱۳۵۵ ، به ۵٫۳
در سال ۱۳۶۵ کاهش پیدا کرد .
انــقـــلاب اســــلامـــی ......
ما را در سایت انــقـــلاب اســــلامـــی ... دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 19 تاريخ: چهارشنبه 25 اسفند 1395 ساعت: 16:26